Overzicht Nieuws
Ontdek de bijgewerkte uitdagingenbundel
De bekkenspecifieke delen van de stroomgebiedbeheerplannen 2022-2027 bevatten tal van gebiedsspecifieke acties om de waterkwaliteit en ecologie te verbeteren, de structuur van de waterlopen te herstellen, de overstromings- en droogteproblematiek aan te pakken en de waterbeleving te verhogen.
Op 19 juni 2024 nam de CIW kennis van het eindrapport van het designteam in het kader van de stroomgebiedbeheerplannen 2028-2033. Aan de stroomgebiedbeheerplannen gaat veel voorbereidend werk vooraf. De CIW is dan ook al gestart met de voorbereiding van de plannen voor de periode 2028-2033. Ze werkt daarbij aan een vernieuwend planconcept. Het doel: engagementen aanwakkeren en het draagvlak voor de uitvoering van de plannen verstevigen, om zo sneller de waterdoelstellingen te kunnen realiseren.
Het belang van veengebieden kan moeilijk overschat worden: veengebieden spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van overstromingen en droogte, ze zijn het leefgebied van heel wat planten- en diersoorten en ze beschikken over de capaciteit om grote hoeveelheden CO2 op te slaan. Maar veel veengebieden staan onder druk.
De Vlaamse Regering heeft op 31 mei 2024 op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir de aanduiding van 139 watergevoelige openruimtegebieden principieel goedgekeurd. Met deze beslissing wordt ruim 710 ha open ruimte met overstromingsrisico gevrijwaard van bebouwing, verdere ontwikkeling en dus ook toekomstige wateroverlast. De dossiers worden nu voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
Op 7 februari was Brussel hét kloppend hart van het waternetwerk. De CIW organiseerde er die dag haar jaarlijks event voor de actoren binnen het waterlandschap.
Het platform Onderzoek, Ontwikkeling en Innovatie Water (OOI) wil een katalysator vormen voor wateronderzoek en waterinnovatie door onderzoekers en organisaties samen te brengen, kennis en ervaringen te delen, gezamenlijke initiatieven op te zetten, als klankbord op te treden, een gezicht te geven aan ontluikende initiatieven, …
Is de aanleg van collectieve zuivering in afgelegen gebieden nog altijd relevant of zetten we in afgelegen gebieden beter in op individuele zuivering of zuivering op wijkniveau? Om die vraag te beantwoorden, startte eind 2021 binnen de CIW een projectgroep die de mogelijkheden van centrale, decentrale en individuele zuiveringsoplossingen in het buitengebied verkende.
De Vlaamse Regering keurde op 5 mei 2023 een besluit goed over het peilbeheer op onbevaarbare waterlopen en grachten. Een doordacht peilbeheer moet verdroging aanpakken en water zoveel mogelijk vasthouden volgens de noden van een gebied.
Incidenten met olie op oppervlaktewater komen regelmatig voor. Wanneer een olieverontreiniging in een waterweg, waterloop of gracht niet daadkrachtig aangepakt wordt, kan de ecologische impact groot zijn en kunnen de kosten voor de remediëring hoog oplopen.
Waterkwaliteitsdata, debietmetingen, grondwaterstanden, waterverbruiksgegevens, … Waterbeheerders, waterbedrijven en overheden beschikken over heel wat data. Door nieuwe meetsystemen en sensornetwerken groeien die data bovendien snel aan.
Op 14 juli keurde de Vlaamse Regering het zogenoemde Blue Deal-decreet voor de tweede maal principieel goed. Met de structurele verankering van de Blue Deal zorgt ze voor continuïteit in de aanpak van waterschaarste en droogte.
In oktober vorig jaar startte de CIW een transitietraject in aanloop naar de volgende stroomgebiedbeheerplannen. Doelstelling is om te komen tot een vernieuwend planconcept om engagementen aan te wakkeren en het draagvlak voor uitvoering te verstevigen om zo sneller de doelstellingen te realiseren.
Langere droge periodes en intensere buien. De gevolgen van de klimaatverandering laten zich meer en meer voelen. Steden en gemeenten werken daarom aan hemelwater- en droogteplannen.
De bekkenspecifieke delen van de stroomgebiedbeheerplannen 2022-2027 bevatten tal van gebiedsspecifieke acties om de waterkwaliteit en ecologie te verbeteren, de structuur van de waterlopen te herstellen, de overstromings- en droogteproblematiek aan te pakken en de waterbeleving te verhogen.
Via de Blue Deal werken we volop aan de broodnodige structurele aanpak van waterschaarste en droogte. Monitoring vormt een belangrijk onderdeel van het programmamanagement.
Droge zomers zijn geen nieuw gegeven meer. 2022 was het vijfde droge jaar in zes jaar tijd. We zijn dus maar beter goed voorbereid. Het draaiboek 'Coördinatie bij waterschaarste en droogte' beschrijft het kader voor de informatie-uitwisseling en de afstemming van maatregelen en communicatie bij waterschaarste door droogte.
Op 1 januari veranderde er heel wat op vlak van de watertoets en de informatieplicht rond overstromingsgevoeligheid. De nieuwe regels kwamen er samen met nieuwe kaarten van de overstromingsgevoelige gebieden. De Vlaamse Regering keurde de wijzigingen op 25 november 2022 goed.
Op donderdag 2 februari was Brussel het kloppend hart van de watersector. De CIW organiseerde er die dag niet één, maar twee waterevenementen. Het gezellige geroezemoes rond de gesprekstafels, de enthousiaste reacties achteraf en de positieve drive bij de aanwezigen spraken voor zich. Het was een meer dan geslaagde dag.
Om de vele acties uit de stroomgebiedbeheerplannen en de bijhorende conceptnota ‘De Grote STROOMversnelling’ op een structurele manier te kunnen opvolgen, bijsturen en aanvullen met nieuwe inzichten waar nodig, maakt de CIW werk van een geïntegreerd programmamanagement. Ze bouwt daarbij voort op de opgedane kennis en ervaringen in het kader van het programmamanagement voor de Blue Deal.
Op 10 februari 2023 keurde de Vlaamse Regering de nieuwe gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor hemelwater definitief goed. De nieuwe verordening gaat voor particulieren in voege vanaf 2 oktober 2023. Voor projecten op het openbaar domein wordt deze vanaf begin 2025 van toepassing.