Publicaties
De Europese Kaderrichtlijn Water en het gecoördineerde Decreet Integraal Waterbeleid (Waterwetboek) zetten de krijtlijnen uit van het waterbeleid in Vlaanderen met als doel om de toestand van het oppervlaktewater en het grondwater te verbeteren en achteruitgang in de toestand te voorkomen.
De richtlijnen maken initiatiefnemers, adviserende en goedkeurende instanties (waaronder vergunningverleners) wegwijs in de verplichtingen die volgen uit de kaderrichtlijn Water (regelgeving en rechtspraak). Ze geven een aantal aandachtspunten en handvaten voor het voorbereiden en afhandelen van vergunningen en het goedkeuren van plannen en programma ’s.
Het technisch achtergronddocument heeft tot doel de GSV hemelwater te verduidelijken en te kaderen.
Wanneer een olieverontreiniging in een waterweg, waterloop of gracht niet daadkrachtig aangepakt wordt, kan de ecologische impact groot zijn en kunnen de kosten voor de remediëring hoog oplopen.
2022 was het vijfde droge jaar in zes jaar tijd. Toch is elke droogteperiode anders. Vandaar dat de CIW opnieuw alle kennis en ervaringen over de voorbije droogteperiode bundelde in een evaluatierapport en aanbevelingen formuleerde voor het toekomstig waterschaarste- en droogterisicobeheer.
Het draaiboek geeft duiding bij de procedures voor het opstellen en het actueel houden van de kaarten bij het uitvoeringsbesluit watertoets, dat op 25 november 2022 gewijzigd werd.
Koopt u een pand of bouwgrond? Of huurt u er één voor meer dan negen jaar? Dan moet u vooraf tijdig informatie krijgen over het overstromingskans van het perceel of het pand.
Voor de realisatie van de doelstellingen van het integraal waterbeleid worden oeverzones beschouwd als een belangrijke maatregel. Toch blijft de inzet van de instrumenten die voorhanden zijn voor de realisatie van oeverzones door de verschillende waterbeheerders vrij beperkt. Een goede onderbouwing is belangrijk voor de realisatie van de verschillende types oeverzones.
In juli 2021 werd ons land getroffen door ongeziene overstromingen. Ook in Vlaanderen was er op verschillende plaatsen wateroverlast. In de daaropvolgende weken hebben waterbeheerders en crisisdiensten de beschikbare informatie over deze uitzonderlijke gebeurtenis verzameld en geanalyseerd.
Oeverzones vormen de overgang van land naar water. Door hun bufferende werking zijn ze erg belangrijk voor het watersysteem. De waterloopbeheerders werken aan levende, natuurlijke en veilige waterlopen maar dat kunnen ze niet alleen. Wie langs een waterloop woont, moet zich aan regels houden.
2020 was het vierde opeenvolgende droogtejaar. Toch is elke droogteperiode anders. Vandaar dat de CIW opnieuw alle kennis en ervaringen met de voorbije droogteperiode bundelde in een evaluatierapport en aanbevelingen formuleerde voor het toekomstig waterschaarste- en droogterisicobeheer.
Na 2017 en 2018 was ook 2019 een droog jaar. Toch is elke droogteperiode anders. Vandaar dat de CIW opnieuw alle kennis en ervaring met de voorbije droogteperiode bundelde in een evaluatierapport, met aanbevelingen voor het toekomstige waterschaarste- en droogterisicobeheer.
Het rapport geeft een samenvattend overzicht van de waterschaarste en droogte in de periode van april 2018 tot en met februari 2019. Het evaluatierapport bundelt de kennis en ervaringen van de betrokken CIW-werkgroepen, de droogtecommissie en het provinciale crisisoverleg onder leiding van de gouverneurs.
De eerste helft van 2017 jaar viel er weinig neerslag in ons land. Vooral de periode van april tot juni was uitzonderlijk droog. In juni 2017 gaf toenmalig minister J. Schauvliege aan de CIW de opdracht om de droogteaanpak te coördineren. De CIW maakte een evaluatie van de waterschaarste en droogte als opstap naar de verdere uitwerking van een droogterisicobeheer.
Hoe bewust zijn steden en gemeenten en burgers zich van de overstromingsrisico's? De CIW liet een peiling uitvoeren om het risicobewustzijn in Vlaanderen in kaart te brengen.
Met deze publicatie wil de CIW haar partners, stakeholders en doelgroepen inspireren, enthousiasmeren en overtuigen om (bijkomende) initiatieven te nemen die het watersysteem ten goede komen.
Het rapport bundelt de resultaten van een bevraging bij notarissen en makelaars over de informatieplicht voor vastgoed in overstromingsgevoelig gebied. De CIW organiseerde die bevraging samen met het Notariaat en CIB (de Confederatie van Immobiliënberoepen Vlaanderen) in het voorjaar van 2016.
Om de administraties en doelgroepen die bij het integraal waterbeleid betrokken zijn, te informeren over de bekkenspecifieke delen van de stroomgebiedbeheerplannen 2016-2021 zijn digitale brochures gemaakt. Ze kaderen in het communicatieplan voor de bekendmaking van de stroomgebiedbeheerplannen 2016-2021, dat de CIW op 2 juli 2015 goedkeurde.
Op 10 juli 2015 keurde de Vlaamse Regering een nieuwe code van goede natuurpraktijk voor waterlopen goed.